VÅRA PROGRAM HAR BEVISAD EFFEKT

Tusentals forskningsrapporter bekräftar effekterna av mindfulnessträning

och de som deltagit i våra program redovisar ihållande positiva förändringar.

VAD VILL NI SE MER AV?

ATTRAHERA TALANGER

Kostnaderna för rekrytering ökar och utvecklingen hämmas när det uppstår brist på kompetens i en verksamhet. Så hur gör man för att attrahera och behålla personal? 


SKAPA ENGAGEMANG

Empati, samarbetsförmåga, förändringsvilja och välmående är några exempel på egenskaper som mindfulness utvecklar och som kan leda till större engagemang på en arbetsplats. 


ÄLSKA FÖRÄNDRING

Förändringstakten som vi sett under den digitala revolutionen saknar motstycke om. Men ser man framåt kommer det aldrig gå så långsamt som det gör just nu. 


ÖKA KREATIVITETEN

Kreativitet är en förmåga som experter världen över listar som en av de mest avgörande faktorerna i vår tid för att möta de komplexa problem vi ställs inför. 


SÄNKA STRESSEN

Stress är ett problem som har många orsaker och många negativa effekter, både på ett personligt och organisatoriskt plan. Här är det viktigt att jobba förebyggande och långsiktigt.


VAD ÄR MEST RELEVANT FÖR DIG? KLICKA DIG VIDARE TILL MER FAKTA OCH FORSKNING RELATERAT TILL RESPEKTIVE OMRÅDE HÄR NEDANFÖR

ATTRAHERA TALANGER

I många branscher är det en utmaning att hitta personal med rätt kompetens. Det gör att kostnaderna för rekrytering ökar. Alla prognoser tyder på att det här problemet bara kommer bli större framöver. Förmågan att attrahera talanger påverkas av flera faktorer, ledarskap och samarbetsklimat har ofta avgörande betydelse. Enligt Ranstads oberoende Employer Branding-undersökning 2024 rankas arbetsklimat, balans i arbetslivet och trygghet som de viktigaste kriterierna för arbetssökande, efter lön och annan ersättning.


I en forskningsrapport som vi länkat till här, framgår att” mindfult ledarskap” bidrar till bättre samarbetsklimat på arbetsplatsen och förstärker medarbetarnas känsla av balans på arbetet. Mindfulnessutbildade ledare har även en större positiv inverkan på prestation och tillfredsställelse med arbetet. Andra studier visar på ökad psykologisk trygghet och tillit.


Minds Unlimiteds mindfulnessbaserade utbildningar bidrar kort sagt till att människor mår bättre och åstadkommer mer. Effekterna märks på individnivå såväl som på gruppnivå och påverkar kulturen på arbetsplatsen.

SKAPA ENGAGEMANG

Alla på en arbetsplats bidrar till hur engagemanget är. Ledningen har naturligtvis stor betydelse, men varje medarbetares positiva bidrag behövs också. Mindfulness utvecklar en rad egenskaper som är viktiga för stämningen och engagemanget på en arbetsplats: empati, samarbetsförmåga, förändringsvilja och välmående är några exempel.


Tillit är också en aspekt som både ledare och medarbetare anger som ett viktigt kriterium för ökat och ihållande engagemang. Den gruppmetodik vi använder i våra utbildningar bidrar bland annat till ökad tillit och mer öppen kommunikation.


I en av undersökningarna på mindfulness effekter, som du hittar länk till här, visades en signifikant förbättring när det gäller tillfredsställelse med arbetet, produktivitet och stresshantering. Som möjliga förklaringar till de goda effekterna i undersökningen nämner man att en ”närvarobaserad” arbetskultur kan vara mer effektiv än den traditionella framtidsinriktade, målstyrda kulturen.


ÄLSKA FÖRÄNDRING

Många klagar på den höga förändringstakten i dagens arbetsliv. Den snabba förändringstakt som vi sett under den digitala revolutionen saknar motstycke, men om det är något vi kan vara säkra på så kommer det aldrig gå så långsamt som det gör nu.


Förändringstakten i kombination med det växande flödet av information är en stor utmaning för människor och för organisationer. Våra hjärnor inte är helt anpassade till den här tillvaron. Amygdalan tar blixtsnabba beslut kring allt som framstår som farligt, vilket så gott som alla förändringar gör, vilket ofta blir en stor svaghet så som vi lever idag. Det påverkar både vår förmåga att hantera förändringar och vårt beslutsfattande. Oftast omedvetet.


Den goda nyheten är att hjärnan går att träna och även den här primitiva funktionen går att göra bättre anpassad till den tid vi lever i nu. Genom mindfulness blir vi mer medvetna om våra reaktionsmönster och kan träna upp förmågan att känna igen instinkter som leder till dåliga beslut, onödig stress och omotiverad motstånd mot förändringar.

ÖKA KREATIVITETEN

Kreativitet är en förmåga som experter världen över listar som en av de mest avgörande faktorerna i den fjärde industriella ekonomin. När experterna talar om kreativitetens betydelse är det inte enbart i betydelsen problemlösning utan också förmågan att ha ett öppet sinne, viljan att utforska och kunna jobba agilt.


Det går inte längre att förlita sig på enskilda personers innovativa förmåga, verksamheten måste organiseras så att den gynnar ett förändringsinriktat samarbete där alla medarbetare har sin betydelse för att man ska kunna skapa en hög förändringstakt.


I våra utbildningar finns det många moment som utvecklar de egenskaper som krävs i den här nya verkligheten: Förmågan att klara av både framgång och motgång, förmågan att inse när det krävs snabba beslut och när besluten måste få ta längre tid, förmågan att förstå och motverka den mänskliga hjärnans brister, förmågan att utveckla samarbete, förmågan att förstå hur vila och prestation hör ihop, förmågan att hantera stress. Med flera.


SÄNKA STRESSEN

Stress är ett problem som har många orsaker och många negativa effekter, både på ett personligt och organisatoriskt plan. Stress är också ett område som det finns stort fokus på i arbetslivet, inte minst genom Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4).


Eftersom orsakerna till stress varierar så finns det inte en patentlösning som fungerar för allt och alla. Men mindfulness är en metod som hjälper många och det finns tusentals forskningsrapporter som stödjer detta.


Resultaten från våra utbildningar är också övertygande, i stort sett alla deltagare uppger att de lärt sig agera på ett sätt som minskar stressens negativa effekter. Förutom hälsoproblem så leder stress till sämre beslutsfattande, lägre effektivitet och att man får mindre utrymme för strategiska frågor. Vinsten av våra utbildningar är alltså inte bara sänkt stress, utan även bland annat bättre samarbete, högre effektivitet och bättre beslutsfattande.